President Saakašvili PIKtv-s   3 kommentaari

Gruusia venekeelse sateliitkanali PIK avas 25. jaanuaril president Mihheil Saakašvili 2tunnise pressikonverentsi otsesaade

Veel…

Advertisements

3 responses to “President Saakašvili PIKtv-s

Subscribe to comments with RSS.

  1. DPA: Georgian journalists arrested, fined for filming in Russia
    (May 31, 2011, 8:36 GMT)

    Agents employed by Russia’s national intelligence agency the FSB arrested the pair of journalists, who were employed by the Tbilisi-based television company PIK, during a May 30th, 2011, memorial service in Moscow for a Caucasian official. News reports identified the PIK-tv team as newswoman Natalia Podashvili, an Azerbaijan national; and cameraman Andrei Matveev, a Russian national.

    The two had been interviewing people attending a memorial service for Sergei Bagapsh, who had served as president of the renegade Georgian Black Sea province of Abkhazia until his 29th May, 2011, death from surgery complications.

    Matveev was fined the equivalent of 18 dollars for working as a reporter without accreditation. Podashvili, as a non-Russian national, could face a maximum fine of 180 dollars and expulsion from the country.

  2. PIK — short for Perviy Informatsioniy Kavkazkiy, or First Caucasus Information — is a small satellite television company with the biggest of ambitions — namely, challenging Moscow’s dominance in Russian-language news. PIK launched in January, and now boasts 275 employees. The channel operates bureaus in Moscow, Kiev, Baku, Yerevan, Istanbul and Washington, D.C., among other cities, and is considering opening a bureau in Tehran. It is fully funded by Georgia’s public broadcaster.

    The channel broadcasts 24 hours a day, with programming from news to prepared documentaries. It has a slick style, particularly compared to the normally staid Soviet-esque viewing offered in most post-Soviet states, including Georgia itself.

    “We’re not an anti-Russian channel,” said Rob Parsons, the British head of the station, who first visited Georgia in 1980 for PhD research on Georgian nationalism, worked for nearly a decade as the BBC’s man in Moscow, before joining Radio Free Europe’s Georgia service and then working as international affairs editor in Paris for France24, another start-up.

    That’s why PIK is beamed by satellite to a select few regions, such as Russia’s north Caucasus, its turbulent southern region. Georgia shares borders with two of the Caucausus’ dozen republics — Dagestan and Chechnya.

    It’s partly a regional approach. The channel also focuses on Iran and Turkey, because, as Parsons puts it, “Georgia and the Caucasus have long been part of a world that includes Turkey and Iran, and only recently did it fall into the Russian sphere.”

    But the strategy goes beyond that. The focus on the north Caucasus is also the result of a view prevalant in Georgia — as well as, increasingly, among liberal elements in Moscow — that one day, in the not too distant future, Russia will lose the north Caucasus, either through violent struggle or by realizing the region is simply too expensive to hold on to.

    So far, the channel’s reach is small. Satellite numbers are notoriously difficult to calculate, but its website, which launched an English version last week, gets about 15,000 unique visitors a day, about half of which come from Russia.

    Russia has clearly taken notice. A previous incarnation of the channel barely got off the ground last year, when it lost its satellite license after just a few days of operation to a more competitive offer by Gazprom Media, the gas giant subsidiary that has major media holdings inside Russia. The channel’s Moscow correspondent was detained last month, for working without accreditation, a notoriously difficult document to achieve when the Kremlin needs it to be.

    “It really is the most open objective channel in the region,” Parsons said. Considering the region, that’s not saying a lot. But it’s an interesting start.

    “Since we went on the air on January 24, I have had not one single call, email, message or complaint about what we’re doing.” That includes at times critical coverage of events inside Georgia — much like Russia Today, the Kremlin’s English-language television project, which allows coverage of domestic events that never make it on to local television.

    More: Georgia challenges Russia’s TV dominance
    Satellite television station PIK insists its not anti-Russia.
    By Miriam Elder
    GlobalPost June 29, 2011.
    http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/russia/110628/georgia-russian-language-satellite-television-news

    GlobalPost
    Boston, MA 02110

  3. Грузия борется с российской информационной монополией в регионе – VoA video – http://t.co/cL8k58W

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: